Aquest text és el resultat de les aportacions a la trobada realitzada pels membres de la Red de Apoyo a la Gestión Educativa el juny de 2011 a la ciutat de Lima. Constitueix el tercer document de la Sèrie Informes que ha produït la RedAGE i és expressió del compromís constitutiu per analitzar i difondre temàtiques relacionades amb l’organització i la direcció dels sistemes i centres educatius. L’exercici directiu analitzat des de la perspectiva de les competències és la temàtica que s’aborda aquesta vegada. D’una banda, es continua la reflexió iniciada amb el segon informe, dedicat a la Direcció de centres educatius a Iberoamèrica; de l’altra, s’aprofundeix des de la perspectiva de les competències amb la idea de difondre i impulsar el nou enfocament. Tractem així un tema incipient en alguns dels països, però present i part de l’agenda dels responsables de la política educativa, amb la idea d’aportar elements per a les possibles accions que cal desenvolupar o millorar. Parlem de competències i sobre competències1 i amb això ens referim a les característiques de la persona relacionades amb una actuació dèxit en el seu lloc de treball. S’identifiquen així amb l’activació i l’aplicació de manera coordinada d’elements de naturalesa diferent (cognoscitius, afectius i procedimentals) per resoldre situacions professionals concretes. El concepte de competència és utilitzat des de fa temps en el camp de la formació professional, obrint-se camí, de mica en mica, en tot el sistema educatiu i en els processos de formació contínua, on la gestió per competències s’ha convertit en un model integrador i orientador de les diferents polítiques de recursos humans.
Competencias para el Ejercicio de la Dirección de Instituciones Educativas. Reflexiones y experiencias en Iberoamérica
Any de publicació: 2011
Autoria: Joaquín Gairín Sallán, Diego Castro Ceacero
Editorial: Santillana del Pacífico