Els rànquings d’universitats s’han popularitzat i representen un tema d’estudi emergent (Hazelkorn, 2011; Dill, 2005; Albach, 2012; Tomàs Folch & Castro, 2015). Per això aquest estudi tracta d’estudiar el paper dels rànquings en l’estratègia de màrqueting de quatre universitats catalanes metropolitanes i com les universitats implementen la seva posició internacional a través de la seva pàgina web per respondre a les preguntes:
• De quina manera les universitats utilitzen la seva posició en els rànquings en les estratègies de màrqueting per competir millor?
• De quina manera les quatre universitats catalanes posen en relleu les seves posicions en els rànquings a través de la seva pàgina web oficial?
L’objectiu general d’aquest estudi és esbrinar el paper de la seva posició en els rànquings a través del seu lloc web oficial per destacar les seves imatges entre altres universitats, com els instruments principals per competir en els mercats globals.
La metodologia d’aquest estudi és mixta: una combinació d’estudi qualitatiu i quantitatiu. Es tracta d’estudiar el paper dels rànquings en l’estratègia de màrqueting de la universitat catalana i com les universitats implementen la seva posició internacional. Per a això s’han elaborat tres instruments: una pauta d’anàlisi de la web, una entrevista semiestructurada a agents implicats en la gestió de màrqueting de les quatre universitats catalanes i un qüestionari dirigit a 558 estudiants de tercers cicle: Màster i Doctorat.
Els resultats mostren que la majoria dels estudiants han seleccionat la seva universitat en funció de la posició del rànquing de cadascuna d’elles. Com a conseqüència les universitats que tenen millor posició en els rànquings podrien atreure els millors estudiants. A més, les universitats que tenen la pàgina web amb millor disseny i més visibilitat dels rànquings podrien atraure i aconseguir més estudiants i investigadors que altres universitats amb pitjor posició en els rànquings. No obstant això s’observen diferències entre la importància que li donen els estudiants de Màster i els de Doctorat sent aquests últims els que li donen més importància a la posició dels rànquings a l’hora de triar el seu universitat.
En síntesi s’ha arribat a la conclusió que actualment el rànquing té un paper molt important en les universitats i això implica major competència entre elles. El rànquing proporciona informació al públic, els estudiants, investigadors i usuaris en general. Per això les estratègies de màrqueting com ara el disseny i inclusió de la posició del rànquing d’una universitat a la seva pàgina web cobren un paper importantíssim en la gestió universitària.