Degrees of reflection in academic development: Construction and application of a tool to assess critical reflection in portfolios and project

El desenvolupament acadèmic basat en la "pràctica reflexiva" consisteix a observar, analitzar i reflexionar sobre la pràctica del professorat per tal de millorar els processos d'aprenentatge dels estudiants. Els participants al programa 10 ECTS del Centre per a l’ensenyament i l’aprenentatge en educació superior, trien entre el desenvolupament d’un portafoli reflexiu o un projecte sobre la seva pràctica docent basat en les premisses de la Beca d’ensenyament i aprenentatge (SoTL). Vam dur a terme un estudi per comprendre millor els processos reflexius dels participants expressats en les seves carteres o projectes amb l'objectiu general de millorar el suport al seu desenvolupament professional com a docents. Els resultats obtinguts van proporcionar una base per al redisseny del programa en termes d’anàlisi de la pràctica reflexiva amb l’ús d’una eina d’anàlisi reflexiva. Les nostres principals preguntes de recerca van ser: Com podem avaluar la qualitat de la reflexió en carteres i projectes? Quines dimensions de reflexió es poden trobar? En quin nivell de reflectivitat operen els nostres participants? Per respondre a aquestes preguntes, i basant-nos en una revisió bibliogràfica extensa, primer vam desenvolupar un model i dues rúbriques per avaluar la qualitat de la reflexió en els textos escrits. En segon lloc, es van analitzar les carteres i els projectes dels participants amb les rúbriques i es van realitzar entrevistes en profunditat semiestructurades amb els mateixos participants. Els resultats mostren diferències en els processos de reflexió entre projectes i carteres; que la diferència en l’experiència docent influeix en la qualitat de la reflexió en ambdós tipus de text, però que també la motivació i el compliment de les expectatives d’entrada condicionen el nivell de reflexió en els processos d’aprenentatge.

Comparteix a les xarxes: