Actitudes hacia la validación de aprendizajes previos y su inclusión en el sistema universitario boliviano
Aquest estudi analitza les actituds d'institucions universitàries de La Paz (Bolívia) cap a processos de validació d'aprenentatges previs (VAP) i les experiències que ja s'han desenvolupat. La teoria de Fishbein i Azjen sobre actituds, permet analitzar els factors per a incloure poblacions no tradicionals en itineraris profesionalizantes. Es va aplicar una enquesta per identificar carreres candidates a VAP i un qüestionari per identificar actituds dels actors vinculats a aquests processos. Els resultats mostren equilibri les actituds en favor i en contra, presentant les diferències més rellevants en carreres tècniques i algunes en ciències socials i humanes com Comunicació i Psicopedagogia. Es conclou que acceptar aquests processos podria facilitar a les universitats obrir espais per democratitzar l'educació superior reconeixent l'experiència empírica de l'aprenentatge no formal i informal, impactant el desenvolupament social en promoure l'aprenentatge permanent i la professionalització del recurs humà a nivells cada vegada més elevats.